dr Alicja Puścian - neurobiolożka behawioralna, w pracy badawczej koncentruje się na relacji pomiędzy mózgiem a zachowaniem, szczególnie w kontekście emocji, motywacji i interakcji społecznych, wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii, biologii i analizy behawioralnej.
Obecnie jest zaangażowana w projekt BRAINCITY, w którym bada jak w mózgu kodowane są więzi społeczne. Na etapie studiów doktoranckich w Instytucie Nenckiego Polskiej Akademii Nauk zaprojektowała i wraz ze współpracownikami opatentowała system Eco-HAB, służący do zautomatyzowanej oceny zachowania społecznego zwierząt laboratoryjnych w warunkach semi-naturalnych. Eco-HAB, który stworzony został w oparciu o wiedzę z dziedzin elektroniki, zaawansowanych metod obliczeniowych i ekologii, wykorzystywany jest w tej chwili w wielu laboratoriach w Europie i Ameryce Północnej.
Pracowała także jako wizytująca naukowczyni w jednym z wiodących szwajcarskich instytutów badawczych Friedrich Miescher Institute for Biomedical Research, a także w Stanach Zjednoczonych na Yale University, gdzie za badania nad dynamiką zmian aktywności neuronalnej towarzyszącej kształtowaniu zachowania prowadzone w ramach stażu podoktorskiego, została wyróżniona Brown-Coxe Award.
Prace naukowe dotyczące roli plastyczności neuronalnej w zachowaniu oraz jej deficytów obserwowanych w zaburzeniach takich jak autyzm czy depresja publikowała w czołowych czasopismach naukowych m.in. w Molecular Psychiatry, Cell Reports i eLife.
Jest laureatką Nagród Młodego Naukowca Roku Polskiego Towarzystwa Badań nad Układem Nerwowym i European Brain and Behavior Society oraz Fulbright STEM Impact Award. Otrzymała wyróżnienia od licznych międzynarodowych organizacji naukowych m.in. International Brain Research Organization, Institute of Electrical and Electronics Engineers i European Science Foundation. Jest członkinią stowarzyszeń naukowych, m.in. Federation of European Neuroscience i amerykańskiego Society for Neuroscience.
Od początku kariery aktywnie działa na rzecz społeczności naukowej, angażując się w działania pro-równościowe i mentoringowe m.in. w organizacjach Women in Science na Uniwersytecie Yale oraz Women for Science w Instytucie Nenckiego. Zaangażowana w liczne inicjatywy popularyzatorskie, w tym tworzenie filmów edukacyjnych dla polskiego oddziału Khan Academy.