

Temat: "Stosowana Analiza Zachowania z perspektywy naukowca, praktyka i rodzica"

Data: 21.03.2025 r.
godz.15.00-19.40

Czas trwania:
4,5 godz.

Miejsce: online,
na platformie ClickMeeting
Abstrakty 2025
Część polskojęzyczna
Czy praktyk i naukowiec to tak naprawdę dwie różne osoby?
dr Anna Budzińska, mgr Iwona Ruta-Sominka, Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka.
W Instytucie Wspomagania Rozwoju Dziecka prowadzona jest intensywna terapia dzieci ze spektrum autyzmu w wieku przedszkolnym. Podczas terapii prowadzonej w pozytywnym nurcie Stosowanej Analizy Zachowania wykorzystywane są metody, których skuteczność została potwierdzona badaniami naukowymi. Jako replika Princeton Child Development Institute opieramy się na modelu opisanym i wprowadzonym przez dr Krantz i dr McClannnahan w PCDI, USA. Nasze 20-letnie doświadczenie pokazuje, że stosowanie odpowiednich technik uczenia, wdrażanych z zachowaniem zasad etyki i poszanowaniem potrzeb dziecka, daje szansę na poprawę funkcjonowania każdego ucznia ze spektrum autyzmu i w konsekwencji na jego lepsze życie. Sukcesy naszych podopiecznych skłaniają nas do dzielenia się naszą wiedzą i doświadczeniem. Od samego początku istnienia IWRD zależy nam, aby jak największa liczba dzieci otrzymała właściwą pomoc. Jest to możliwe jedynie przez publikowanie prowadzonych w naszej placówce badań naukowych, pokazywanie jak można uczyć poszczególnych umiejętności i jakie czynniki wpływają na poprawę funkcjonowania dzieci z ASD. Każdy specjalista w naszej placówce zaczyna od intensywnego pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności terapeutycznych. Następnie ma możliwość przekazywania wiedzy i prowadzenia szkoleń, a w miarę zdobywania wiedzy może rozwijać także działalność badawczą i naukową.
Podczas naszego wystąpienia zaprezentujemy przegląd prowadzonych przez nasz zespół badań, przedstawimy najważniejsze zagadnienia poruszane w naszych artykułach oraz pokażemy jakie wnioski, wynikające z prowadzonych w IWRD badań, mogą być pomocne w prowadzeniu codziennej terapii.Perspektywy diagnozy i terapii z użyciem AI
prof. Włodzisław Duch, Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
W ciągu ostatnich kilku lat postępy sztucznej inteligencji były niezwykle szybkie i ciągle przyspieszają. Mamy już wielkie modele językowe (LLM) i multimodalne (LMM) o tysiącach miliardów parametrów. Analiza działania takich systemów pomaga nam zrozumieć również nasze mózgi. Jaki ma to wpływ na badania naukowe, lepsze metody diagnozy i sugestie dotyczące terapii? W wielu testach dotyczących medycyny systemy sztucznej inteligencji radzą sobie znacznie lepiej niż ludzie. W referacie przedstawię przegląd badań w tej dziedzinie. Zobaczymy, czy wynikają z nich już jakieś praktyczne wskazówki.Autyzm w laboratorium, czyli najnowsze trendy w badaniach nad zaburzeniami neurorozwojowymi
dr Alicja Puścian, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
Współczesna psychiatria zmierza ku indywidualizacji leczenia zaburzeń neurorozwojowych, w tym autyzmu, skupiając się na unikalnych objawach konkretnych pacjentów, raczej niż na uogólnionym podejściu. Najnowsze badania neuronaukowe pokazują bowiem, że taka sama dysfunkcja neuronalna może wywoływać różne objawy, a jednocześnie identyczny objaw może mieć różne przyczyny biologiczne. Kluczową rolę odgrywają geny regulujące rozwój i plastyczność układu nerwowego; nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu prowadzą do zaburzeń w komunikacji pomiędzy komórkami nerwowymi, a co z tym idzie niezdolności układu nerwowego do dynamicznego przebudowywania się w odpowiedzi na doświadczenie. Identyfikacja mechanizmów mózgowych pozwala na rozwój terapii celowanych – precyzyjnych interwencji dostosowanych do konkretnego deficytu biologicznego. Przykładem są eksperymentalne metody przywracające prawidłową plastyczność synaptyczną, które w modelach zwierzęcych wykazują obiecujące efekty. Z tego punktu widzenia, w niedalekiej przyszłości zindywidualizowana terapia odgrywać może kluczową rolę, uwzględniając indywidualne potrzeby i specyficzny kontekst funkcjonowania każdej osoby z autyzmem.
Część anglojęzyczna
Inclusion of kids with autism and scientific research
Anna Budzińska, Ph.D., Anna Lubomirska, Ph.D., Institute for Child Development.
Current legal regulations, as well as public opinion, recommend implementing education for all students in mainstream schools within the framework of inclusive education. Unfortunately, there is virtually no research indicating the outcomes of this approach in several areas, especially concerning children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Current research indicates that despite numerous efforts to support inclusive education, significant limitations persist, with one of the most critical factors being the lack of teacher training to effectively support children with special needs. This indicates a need for tools that can assist teachers who may not have extensive experience in this area. One such tool is the Peer Group Social Behavior Observation Sheets, developed by IWRD, which helps in making informed decisions about the skills a student with ASD must have in their repertoire to participate independently in specific activities, and how long they should stay in the group to achieve success. We compare the results from the Peer Group Social Behavior Observation Sheets of our students during the baseline phase and after several months of therapy, while also discussing the programs and strategies implemented to teach them the missing skills.International Certification in Applied Behavior Analysis
Michael M. Mueller, PhD, BCBA-D, International Behavior Analysis Organization (IBAO)
As ABA communities develop and grow in countries around the world, it is important to have international standards in ABA that reflect the cultural differences to allow ethical practice from place to place. However, the knowledge, skills, abilities, and experiences required to enter the field and practice independently and safely, should be universal. Standards that were created and developed in the US over the last 30 years do not reflect the point of ABA development in other countries. New international standards were developed to meet the growing communities at the point of their development. These standards will be discussed.Relevance and Applications of Behaviour Analysis for an Ageing Population
Michelle Kelly, D.Psych.BAT; C.Psychol. PsSI, BCBA-D, National College of Ireland (NCI)
As ABA communities develop and grow in countries around the world, it is important to have international standards in ABA that reflect the cultural differences to allow ethical practice from place to place. However, the knowledge, skills, abilities, and experiences required to enter the field and practice independently and safely, should be universal. Standards that were created and developed in the US over the last 30 years do not reflect the point of ABA development in other countries. New international standards were developed to meet the growing communities at the point of their development. These standards will be discussed.Safeguarding the professional integrity of behaviour analysts: Why this is important nationally and internationally
Karola Dillenburger, PhD, Queen’s University Belfast
Behavior analysis has been caricatured beyond recognition by some people, mainly on social media. Behaviour analysts need to re-address this misinformation, but, as Alberto Brandolini perceptively argued, “The amount of energy needed to refute BS is an order of magnitude larger (that is, ten times larger) than is needed to produce it.” In other words, in order to maintain high-quality service and scientific integrity takes significant and concerted efforts.
The fact that behaviour analysts are not recognized or regulated as a distinct profession in most of Europe makes these endeavors more difficult. For the most part, European behavior analysts adhered to the standards set by the USA-based Behavior Analyst Certification Board (BACB). However, foreign (e.g., USA-based) certifications are not recognized legally in any European jurisdictions.
The decision by the BACB to discontinue eligibility of non-US residents to apply for the BCBA® exam by the end of 2022 brought the issue into sharp focus. In fact, the BACB would have lost their own USA-based National Commission for Certifying Agencies (NCCA) accreditation if they continued to certify non-resident foreign nationals.
In this presentation we explore these facts and learn from two European countries who have successfully navigated the process of gaining professional recognition for behavior analysts in their jurisdictions. Furthermore, we outlined the Erasmus+ funded EuroBA project and its Professional Advisory Group (PAG). Expansive documents are made available that set common standards and competences for behavior analysts to facilitate national regulation and mutual recognition across Europe.