Prof. Lucina Q. Uddin
Uniwersytet w Miami, USA
20 października 9:30- 10:30
Połączenia mózgowe i poznanie w autyzmie
Strukturalny i funkcjonalny rozwój mózgu leży u podłoża dojrzewania coraz to bardziej skomplikowanych umiejętności poznawczych. Zaawansowane procesy społeczne i poznawcze zależą od integralności kilku najważniejszych sieci mózgowych i dynamicznych interakcji pomiędzy nimi. Prowadzony przez prof. Uddin program badawczy analizuje rozwój połączeń w mózgu u dzieci z autyzmem oraz sprawdza relacje ze społecznymi zrachowaniami poznawczymi oraz powtarzalnymi. Badania w ramach tego projektu pokazują, że połączenia w mózgu zmieniają się na przestrzeni życia w przypadku osób z autyzmem. Ponadto badania wskazują też sposoby, w jakie połączenia mózgowe, w zależności od wieku, mogą prowadzić do pojawienia się specyficznych zachowań.
Lucina Q. Uddin jest profesorem psychologii na Uniwersytecie w Miami.
Po uzyskaniu stopnia doktora w zakresie neurobiologii kognitywnej na wydziale psychologii Uniwersytetu Kaliforniijskiego w Los Angeles (UCLA) w 2006 r., ukończyła staż podoktorski w Centrum Badań nad Dzieckiem na Uniwersytecie w Nowym Jorku. Następnie pracowała na wydziale psychiatrii i nauk behawioralnych w Wyższej Szkole Medycznej na Uniwersytecie Stanforda. W 2014 r. podjęła pracę na wydziale psychologii Uniwersytetu w Miami. Obszar badań profesor Uddin w zakresie neurobiologii kognitywnej łączy analizę połączeń funkcjonalnych na bazie danych z funkcjonalnego MRI oraz analizę połączeń strukturalnych na bazie obrazowania metodą tensora dyfuzji w celu zbadania sposobu funkcjonowania wielkoskalowych sieci mózgowych wspierających poznanie społeczne i funkcje wykonawcze. Jej aktualne projekty badawcze koncentrują się na zrozumieniu dynamicznych sieci interakcji leżących u podstaw poznawczej sztywności w zaburzeniach neurorozwojowych takich jak autyzm. Prace prof. Uddin były publikowane m.in. w Journal of Neuroscience, Cerebral Cortex, JAMA Psychiatry, Biological Psychiatry, PNAS oraz Nature Reviews Neuroscience.